Monday, 26 December 2011

Lihat dan Fikir

Sekarang Negeri Terengganu masih lagi berada di musim tengkujuh....Bermula dari bulan september yang lepas, hujan telah pun mula membasahi bumi terengganu.....Sekarang...walaupun hujan dah tak lebat...tapi cuaca sentiasa redup.... Yang agak menakutkan...tiupan angin yang kuat.... Kelihatan pokok2 seakan tidak lagi mampu bertahan.... Tayar kereta pun menghasilkan bunyi yang agak berbeza kerana pertembungan dengan angin...Baju kain, kalau disangkut kat kawasan lapang, 2 jam dah boleh kering( kalau hujan tak turun)...Dan sekarang, pantai bukanlah kawasan yang sesuai untuk bersantai...

Sebulan yang lalu....pantai yang terdekat dengan kampus CW telahpun terhakis....Memang mengejutkan..Baru sahaja dua hari sebelum tu CW duduk2 dibangku yang dibina di tepi pantai...Bila pergi lagi, tengok ramai sangat orang....Subhanallah...bangku2 tue telah roboh,,,pokok2 menyembah bumi...jalan pun turut terhakis....Dan satu lagi pantai yang berdekatan dengan stable kuda...Batu2 dijadikan tembok, mengelak hakisan pantai oleh ombak...dan sama....kausa ALLAH tiada tandingan.....Ombak kelihatan sangat gagah menghempas pantai...batu2 yag dulunya tinggi hampir dua meter...kini yang kelihatan cuma puncaknya...ombak merentas hampir 10 meter ke pantai...

Kini...mengikut maklumat online....pantai dungun turut terhakis....Hakisan yang berlaku lebih kurang sahaja dengan yang berlaku disini..dari gambar2 yang tersebar..ramai orang datang melihat....dan ramai juga yang melahirkan rasa takjubnya dengan apa yang berlaku...Tak kurang juga yang menyatakan rasa takut.....

Dari fonemena ini sebenarnya sudah cukup untuk kita menilai dan menyedari diri kita yang sebenarnya....Tiada kuasa yang terhebat melainkan DIA....Dan kehebatan yang kita miliki sebenarnya milik DIA....begitu juga kelebihan yang ada pada diri kita....











andai pantai mampu berkata....

Wahai manusia "lihatlah aku...hari demi hari ombak datang memukul....kuat dan semakin kuat....sedang engkau masih bergelak ketawa....bukankah dulu engkau yang selalu datang...bermadu kasih di sini....aku kau jadikan tempat untuk syaitan bersuka ria meraikan kemenangan saat engkau berjaya dia takluki....Aku kau jadikan tempat untuk melepaskan rindu....Dan aku kasihan......ramai insan yang turut terpalit dengan maksiat yang engkau lakukan..sedang mereka datang bersama keluarga...untuk berehat menikmati indahnya ciptaan PENCIPTAku....Kerana apa....kerana mereka hanya melihat kemungkaran yang engkau lakukan..tanpa mereka menegur untuk memperbetulkan salahmu....Dulu aku bahagia dengan ombak....aku bahagia melihat anak kecil berlari riang di atasku....tapi kini.....kau saksikan...betapa ALLAH sayangkan kamu...terlalu sayang....jadi insaflah....lihatlah aku.....dapatkan kau rasa sakitnya...bila ombak menghempas aku....sedarlah...ALLAH masih membuka ruang untukmu...supaya engkau sedar akan hakikat kehidupan ini....ALLAH masih tidak menghukum kamu.....sedangkan aku??...Engkau masih punyai masa....suatu hari, aku harap engkau datang menjengukku bersama kalimah "SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH, ALLAHUAKBAR, Ya RAHMAN.....dan segala kalimah tauhid....

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh.” (Al-Ahzab: 72)




Oleh itu jangan sekadar memandang....tapi fikirlah hikmahNya....





Monday, 19 December 2011

Nasihat yang Sedikit

Salam semua....

Subhanallah....
Pagi tadi CW duk bace news secara online...
Tak habis2 kisah orang buang bayi....
Sampai malas nak baca pun ada...
Hairan....mana hilang rasa kasih sayang...
Dengan pakwe makwe sayangnya melangit...
Tapi dengan anak sendiri..???
Kadang-kadang terfikir...
Mereka nie waras ke tak....
Ke lagi waras mereka yang tinggal mereka di Hospital Bahagia...
Korang sanggup bakar jari sendiri...
Mesti Tak....
Tapi ada je yang sanggup panggang bayi....
Korang sanggup potong jari sendiri...
Mesti tak....
Tapi ada je yang potong dan kerat2 anak sendiri..
Korang sanggup duk dalam or tepi longkang..
Mesti tak...
Tapi ada yang sanggup campak anak ke dalam longkang...
Korang sanggup toreh perut korang..
Mesti tak...
Tapi ada je yang buraikan perut anak sendiri...
Korang sanggup duk tepi tong sampah...
Mesti tak...
Tapi ada je yang buang anak kat dalam tong sampah....

Menitis air mata...anak yang suci tiada dosa....dibunuh seolah mereka yang bersalah....

Wahai teman2 muslimahku....
Jagalah diri kalian...
Sila ingat dan sematkan dijiwa...
Dunia ini hanya persinggahan.....
Banyak yang terlarang disini...
Walaupun yang terlarang itu sememangnya indah...
Namun....percaya dan Yakinlah....
Selepas dunia adanya akhirat...
Itulah destinasi hakiki....
Jangan pernah lupa....
kasih dan rahmat ALLAH terlalu luas....
Walau bahtera mu pernah karam...
Binalah yang baharu
walau hanya perahu kecil
Kemudilah ia dengan iman dan takwa...
Bersabarlah ketika mendayung
Walau badai mengusir ke pantai....
Teruskan mendayung....
Kerana kamu  akan merasa Indah hidup dengan IMAN...
Hanya setelah kamu rasakan sukarnya mujahadah...


:- Ya ALLAH, berikan kami cintaMU....

Saturday, 17 December 2011

Kebenarannya


Tika direnung dan diteliti.....
sesungguhnya.....
benar dan memang benar teramat benar...
Sekarang kita berada diakhir zaman....
Dalam al-Quran terlalu banyak gambaran tentang keadaan di akhir zaman...
Dan ia benar....
Kita memang diakhir zaman...
Bayi dibuang disana-sini....
Sana bunuh sini tembak...
Bukit digondol lembah ditembah....
Artis dipuji Hiburan diutama...
Fesyen....xyah dok ckaplah....
Cuma satu harapan dari hati yang kecil...
Moga saya dan para pembaca...
Adalah penduduk akhir zaman yang beruntung....
Moga saya dan pembaca berada di landasan yang betul....
Moga Cinta ALLAH ada untuk kita
Moga kita bukanlah "manusia yang sedang dalam kerugian"

Wednesday, 14 December 2011

Bila Mereka Ada...

Beberapa hari lepas...
CW berkesempatan untuk berkumpul ngen adik beradik CW...
Walaupun sekejap.....Walaupun seketika....
CW rasa sangat gembira.....
Walaupun kesihatan agak tak stabil ketika itu....
CW rasa bahagia....
Tak sabar untuk berkumpul lagi.....
Saya rasa sempurna bila bersama mereka....
Gelak tawa dan senyuman mereka penawar sakit yang paling mujarab

Saturday, 10 December 2011

Alahai GIGI

Apa khabar semua......
Salam Hari minggu wat semua...
Manfaatkan masa yang terluang dengan sebaiknya....
Jangan membazir masa tau....
nanti menyesal tak berlagu...
Sebenarnya banyak yang CW nak kongsi...
Tapi....
Hukhukhuk....
CW cakit gigi.....
Dr kata xley cabut biasa....
Kena wat minor surgery....
It take at least one week to heal....
Ouch..conpius....kerja2 pun ngah banyak berbukit nie...
Haish....Entah....

Monday, 5 December 2011

untitled

Teman2....
Memang dalam hidup kebahagiaan bukan selalu untuk kita...
Kadangkala berbagai ujian dan dugaan datang...
Walau hatimu sudah tak mampu lagi berbicara
Tapi....teruskan..
Melangkah dengan penuh pengharapan kepada ALLAH.....
Bahagia hakiki bukan di Sini....tapi aKhirat nanti.....

Teman....
Walau dihati perit tak terkata....
Jiwa meruntum sedih....
Teruskan sedekahkan senyumanmu...
Tebarkan indah senyum mu kepada semua...

Teman...
Walau hatimu digores
Walau hatimu seolah telah hancur menjadi abu...
Belajarlah menjadi insan pemaaf...
Luka dihatimu tak seberapa dibandingkan Indahnya memberi maaf...

Teman...
Biarlah sukar membongkar kebenaran....
Jangan kau dustakan kenyataan....
Jujurlah pada setiap bait perkataan....
Pahit cuma sekejap.....
Manisnya pasti menyusul tiba....

Teman...
Berpeganglah pada tali ALLAH 
islam dan iman...
Walau pun berkali kau seakan di cantas...
Pastikan tali itu tak terputus...
Jagalah sepenuh hati...


Teman......
Yakinlah akan adanya ALLAH....
Bahawa DIAlah pemilik segalanya....
Bergantunglah hanya pada DIA...
Percaya.....Akan Janji ALLAH....
Seperti mana kau percaya akan adanya angin....
Yang mana  kehadirannya dapat dirasai...
Walau tak pernah kelihatan kelibat angin...
Namun kau tahu ia ada....




Sunday, 4 December 2011

Musim Durian

Satu keluarga di kampung Durian runtuh......
dan ketika itu.....keluarga itu sedang solat berjemaah...
Draaat.....bum....bunyi durian gugur....

A : Eh, B ada durian luruh...masok doh.....
C : Ish bakpe mung cakap.....
      sembahyang dok leh cakap...
D : Wakpe mung tegur C....
       mung pun jadi cakap jugak...
E : B, duk tunggu durian luruh ngen A tadi....
     Tu A jadi excited bile durian luruh.....

Iman dan Si B masih lagi berusaha untuk khusyuk..

F : Habis doh semua cakap, siapa yg b'cakap kena
      sembahyang semula...Tak sah dah solat tu....
Iman : Demo pun cakap jugak F.... 
            Ngen demo2 batal sembahyang....

F menggaru kepala...
dalam hati khusyuk sungguh B solat....
Dan tetiba....

B :Iman, saya macam mana....Iman pun bercakap,   saya boleh niat keluar dari iman ke???

kehkehkeh.....


Aku Dan Pantai

Saya memang suka sangat pergi pantai....
Kalau boleh tiap-tiap hari nak pergi pantai...
Dulu masa duk kat matrik....
Rasa rindu sangat2 nak pergi pantai....
Dulu C.W belajar kat Kolej Matrikulasi Pahang....
Habis je matrik, sampai je kat umah.....
Terus ajak ayah gi pantai...
Dan sekarang..kampus C.W dekat sangat2 ngen pantai.....
Dalam seminggu paling kurang sehari mesti pergi....
5 minit pun jadilah...
Kenapa???
Ada orang cakap bagi dia pantai tu sama je..
Ada ombak dan laut....
Bagi C.W.....setiap kali ke pantai....C.W rasa gembira....
Kenapa???
Pantai ibarat refreshment....
pantai mampu membuatkan C.W lupa akan segala kesedihan....
Pantai mampu menyuntikkan semangat ke dalam diri.....

Kenapa???

Ada tiga perkara....yang C.W selalu tenung kalau g pantai...

1. Ombak yang memukul pasir......berebut2....semua menghala ke pasir....Dah menyentuh pasir, balik semula ke laut....lepas tu datang lagi...dan begitulah seterusnya....Pantai pula, setia je....hinggakan rela je terhakis dek ombak dan menjadi sebahagian daripada laut.....Kenapa??? Fitrah Ombak dan Pantai memang diCiptakan begitu.....Dan Ombak dan Pantai......tak pernah ingkar...
Pengajaran : Ombak tak pernah berputus asa.....Tetap bergulung mencecah pantai....Ombak sentiasa berusaha...Pantai pula sangat setia.....Rela di pukul ombak....

2. Tengah lautan......Tengah laut nampak beralun lembut.....sebut laut memang dalam kan....Tapi kat dalam laut, kalau mengikut discovery channel banyak hidupan yang cantik2.....tapi tak semua orang boleh sampai dan lihat sendiri....Kalau nak lihat tak leh main terjun je....kan kita pula jadi artifak di tengah lautan...Selalu juga terbayang C.W duk berenang ngen ikan2 dalam laut tu....walau hakikatnya C.W tak tahu berenang.....
Pengajaran : Sesuatu yang cantik tue...senang dibayangi....tapi tak mudah untuk dimiliki....Nak lihat pun susah...macam coral2 kat dalam laut....Cantik je kalau tengok dalam TV....orang yang pergi merakam video tu, pakai baju khas...kena jalani latihan dulu....bawa lagi tong gas kat belakang....Kemera plak kena water proof....Simboliknya.....bukan senang nak dapatkan sesuatu yang betul2 cantik.....Dan kena ingat.....barang yang betol2 cantik tak de kat tepi2 jalan atau "open" kat depan semua orang....sesuatu yang betul2 cantik mesti tersimpan kat tempat khas.....dan untuk dapatkan yang betul-betul cantik kena banyak berusaha....

3. Hujung horizon ia bersatu......
Apa tu?? langit dan laut.....langit kat atas, laut kat bawah.....nung sayup di hujung horizon kerlipan mata, langit dan laut kelihatan bersatu......


Lagi......C.W sukakan udara pantai...segar...angin dia yang lembut.....fuh....seronok....Bunyi ombak....bagai satu irama...
Subhanallah...Indah sangat2 ciptaan ALLAH..
Bila kat pantai memang akan sedar diri...Kita hanya insan yang tiada daya.....Kita hanya mampu melukis je  tapi tak kan mampu mencipta sesuatu seperti pantai...pesanan C.W......jauhi pantai ketika musim ribut atau tengkujuh....bahaya..Satu agi...tak yah duk dating kat pantai.... 
Nanti C.W upload gambar2 pantai yang selalu C.W pergi....Tunggu ye.....


pssitt: tengok pantai dapat pahala free...kalau tengok sambil zikir, tasbih, tahlil, selawat....lagi berganda pahalanya....

Carta Hati

Kalau CW....CW ada carta hati tersendiri tau....
Kadang-kadang terlupa juga...
Selalu je terlupa kat sepatutnya yang jadi Juara...

1. ALLAH dan RASULULLAH
2. AYAH DAN IBU DAN SAUDARA KANDUNG....
3. KAUM KELUARGA DAN KAWAN-KAWAN
4. Diri sendiri.....
5. Masih dalam pemerhatian......

Kalau tempat pertama, semua yang mengaku beragama islam wajib letakkan ianya begitu...Tapi masalahnya selalu lupa....C.W pun macam tue jugak...dah sibuk sangat....mulalah terabai.....
Kalau tempat kedua tu, memang automatik masuk top 5 carta hati....sapa tak sayang mak ayah...
Bagi mereka yang masih memiliki ibu dan ayah, hargailah mereka.....C.W dah rasa macam mana pahitnya rasa kehilangan ibu tercinta....opss...bukan hilang....Ibu C.W telah dipanggil pulang oleh PEMILIK kita semua. Tapi ALLAH dah bagi ibu baru kat C.W dan dipanggil dengan gelaran UMI....
satu lagi adik beradik...mesti la sayang...membesar sama2....tidur sama2....mandi sama2...belajar sama2....main sama2....kena rotan je tak sama2..siapa yang nakal, dialah yang kena....
Tempat ketiga...Kaum keluarga..mesti kena sayang.....Kawan2.....pun sama2....Selain ahli keluarga, mestilah kita rapat ngen kawan kan....Mesti adalah jugak seorang yang akan dekat dihati...kadang2 kita lebih selesa untuk bercerita apa jua masalah kat kawan2 berbanding ahli keluarga kita sendiri...
Tempat keempat.......diri sendiri...banyak benda yang anda perlu korbankan kalau sayang diri sendiri ye....C.W malas nak huraikan hal nie....Tapi fikirlah yer....Sebab sekarang, ramai macam tak sayang diri sendiri dan lebih sayangkan kesoronokkan dunia semata...
Yang kelima...masih kosong....Bukanlah kosong sebenarnya....Memang menipu kalau cakap kosong....fitrah manusia dicipta berperasaan...Semua orang pernah je rasa terusik hati....tapi tu lah....perasaan memang senang berubah....Susah juga kalau ada yang mencuit hati....lagi susah kalau hati tu dicuri tanpa disedari oleh pencurinya...C.W rasa C.W punya pun macam dah kena curi pun ada...kahkah...C.W mengharapkan yang Terbaik dari ALLAH dan ALLAH tahu yang terbaik untuk setiap hambanya

Pesanan buat pembaca....walau macam mana pun perasaan korang yang nombor satu dan dua tu, memang tak boleh di ubah...barulah Kita akan merasa nikmatnya hidup ini...
Yang paling penting ikhlas.....memang benar, ikhlas itu amat sukar dicapai...kerana syaitan sentiasa menghasut supaya manusia menjadi riak....tapi sama2lah berusaha.....berpada2 dalam menyayangi makhluk ciptaan Illahi.....


CINTAKAN BUNGA, BUNGA KAN LAYU....
CINTAKAN MANUSIA...MANUSIA KAN MATI...
HANYA CINTA ALLAH YANG HAKIKI DAN ABADI

Tuesday, 22 November 2011

Ombak, laut, langit...

Petang itu.....
Ombak beralun lembut....
Angin bertiup sayu....
Awan berarak laju...
Putih warnanya bak salji....
Sungguh indah petang dipantai...
Bertambah indah..
Saat mentari mula mengundur...
Walau hakikatnya bumi yang  berlalu...
Sayup di hujung horizon sana....
Kelihatan langit dan laut bersatu....
..................................

Ok...dah habis idea....

Monday, 14 November 2011

SIHAT

Salam..
Pesanan buat semua pembaca....
Walaupun anda rasa sihat...
Setahun sekali pergilah buat medical check up.....
Ada penyakit yang menyerang dalam diam...
Bila dah sampai tahap kritikal, baru keluar simpton....
Ok...
Sayangi diri...
Cegah sebelum terlambat....

Thursday, 10 November 2011

Moga Darwish Cepat sembuh...



Nie anak saudara CW ------> CW = Cik Writer
4 hari masuk wad...
Demam panas...
Doktor tak bagi dye pulang agi...
Tapi abi dan ibunya decide untuk bawa awis pulang...
Bukan ape....awis asyik nangis nak balik...
Tapi kena ulang alik hospital...
Kena Inject Ubat...
Dah lama sangat tak tengok awis...
Mak Lang doakan Awis dari kejauhan je...

Monday, 7 November 2011

Doa buat si Kecil

Pada 10 zulhijah yang baru je berlalu….
CW dimaklumkan oleh abang CW yang anaknya…..
 
Muhammad Darwish Atiqqurahman b Zaliazam

dimasukkan ke hospital disebabkan demam panas….
Abang CW tak balik…hanya anaknya yang berusia 5 tahun yg pulang…
Pulang bersama dengan kakak CW yang dipanggil Cik Da
Suhu badan awis mencecah 40oC…
Darwish @ awis asyik menangis…Katanya sakit kepala…..
Sebelum dibawa ke hospital..abinya telah membawa dia ke klinik…
Saat berjumpa doctor….Dia menangis… Tolongkan awis doctor….sakit kepala….
Tolongkan…tolongkan….sakit… 
Hiba bercampur lucu…
Awis baru je dua tahun…..
Awis memang sangat petah bercakap…
Awis sangat pandai….pemikiran awis memang matang…
Sehari selepas pergi ke klinik…awis masih merengek…sakit kepala….
Lantas dibawa ke hospital…..lalu di tahan di wad…
Dia diam je saat doctor datang…
Saat wayar2 untuk menyalurkan air ke badan di pasang…
Mulutnya mulalah bising…
Serabutnya tali2 nie….tolonglah buang….abi jom balik….macam2….
Bagi memberi  awis rehat..sedikit ubat tidur diberikan….
Sekarang awis masih dihospital….peratusan sel darah putih awis tinggi…
Banyak antibody yang dihasilkan ni….
Dan kakak awis, Nur Nadratul Hanisah ada kat kg….
Hanis Menghadapi masalah eczema…Dah tiga tahun dah..
Hanis tak ley makan ayam….
Kalau makan nasi lauk ikan je…telur pun xley…
Entah mane silapnya…pagi tadi tangan hanis membengkak….
Subhanallah….Bernanah satu tangan….
Tak bergerak jari hanis…sakit…gatal…pedih….
Kukunya seakan terkopak dek bengkaknya nanah…..
Masyaallah….perit mata melihat…empunya badan entahlah….
Kejap menjerit…Mak Lang Tolong….Mak Lang pedih….
Sayu sungguh melihat keadaan Hanis…
Dua2 tangan plak tue…..

Kepada mereka yang membaca n3 ni….
Tolong doakan kesembuhan mereka ye…..


Ya ALLAH…..
 Hilangkanlah kesakitan Hanis dan darwish
Berikan mereka kesembuhan…
Jangan biar mereka menderita terlalu lama…
Sesungguhnya ENGKAULAH yang Mengetahui yg terbaik untuk mereka….

Saturday, 5 November 2011

Kisah Melur


Sayup2 takbir bergema dari masjid….
Melur termenung di pangkin bawah pokok mempelam…
Gelap sudah pemandangan sawah yang tadinya cukup kuning…..
Kedengaran hilai tawa anak buahnya dipinggir telinga….
Melur memusingkan diri melihat anjung rumahnya…..
Hanya sebiji kereta using milik ayahnya disitu…
Melur berkhayal rupanya
Tiada kereta2 abang2 dan kakak2 yang pulang…..
Kata mereka…cuti sekejap sangat…Lagipn xpadan…
Balik kejap…duit banyak habis….penat lagi…
Dua hari duk kampong, balik terus kerja….
Senyum sumbing ayah melur pulang dari masjid petang itu…
Riuh kampung begitu mencuit rasa….
Di laman jiran2…ramai orang berkumpul…
Kereta dah tak terbilang….Banyak sangat….
Melur tahu…ayahnya juga merasa sepi….
Sepi kerana hanya melur, ibu, ayah dan adik di rumah….
Ah….melur menarik nafas…
Nanti melur mungkin juga tidak akan pulang…
Bila dah kahwin tentu kena ikut suami…
Melur jadi sayu membayangkan ayah tersayang beraya bersendirian…
Padahal suatu ketika dulu…
Ayahnya seorang tentera…Tapi ayahnya bersara awal..
Kerana tidak tahan berjauhan dari anak2…
Pasti ayahnya sedih…Anak2 tak mahu pulang kerana masa terlalu singkat…
Nak jimat duit lagi tue…
Sedangkan pengorbanan ayahnya  tidak terbayar…
Jeritan ibu mengajak ke surau mengembalikan melur ke alam nyata….
Melur sempat berdoa dalam hati…
Moga ada abang2 atau kakak2 tergerak hati untuk pulang ke kampung…..


Bukan Manusia semata

Aku tetap hanya seorang Insyirah 
Sedang mengembara di bumi penciptaku
Walau kita kelihatan berbeda...rupa mahupun pangkat...
Yang aku yakin dan pasti...
Destinasi kita sama
Kerana engkau dan aku sebenarnya sama...
Yang berbeza cuma jalan untuk kita ke sana...
Hakikatnya....
Dua mata ku gunakan untuk melihat...
Dua telinga ku gunakan untuk mendengar....
Mulut kecil ini ku gunakan untuk berbicara
Udara ku hirup menggunakan hidung.....
Kamu juga pasti begitu kan???
Engkau juga memiliki jantung seperti aku  bukan???
ia...terlalu banyak persamaan kita...
Persamaan yang menyempurnakan kita sebagai manusia....
Yang berbeza.....
Aku tidak hanya ingin menjadi manusia tapi 
aku ingin menjadi insan selaku hamba PENCIPTA, khalifah di bumi....


****************************************************************************************

Tuesday, 1 November 2011

Rasa Itu...

Dalam kesibukkan mengejar masa....
Demi melaksanakan tanggungjawab sbg penuntut ilmu
Terasa ada kosong dihati....
Sering ada sepi yang menyapa...
Ada sakit yang menghimpit...
Ada parut yang kembali terluka....
Pedih rasanya.....
Tiap kali ditengking....
Tiap kali disenda...
Tiap kali dimarahi...
Ada rasa yang aneh....
Mudahnya aku diperlekehkan 
Hanya kerana statusku pelajar...
Dan sebagai pelajar aku masih belajar...
Aku hormati pada mereka yang miliki ilmu....
Aku hormati pada mereka yang menghormati....
Tapi kasihan...
Pabila orang yang berilmu sentiasa mendabik dada....
Seolah2 dia yang terhebat....
Seolah2 aku tidak punyai air muka...
Agama sering dijadikan sindiran
Bangsaku seoalah tak bermaruah....
Kata-kata ibarat sabun dibilas air
YA ALLAH....pahit sungguh rasa....
Jauhkan aku dari sifat takabbur...
Moga setelah berjaya...aku tidak kufur...
Namun..aku hairan...
Apa rasa yang asing dalam diri...
Termenung banyak saat...
Sepenuh hati ku usir....
Namun rasa itu tetap menyapa...
Kejap...terpandang satu potret usang
Disebalik helaian buku "anak berbaju merah"....
Rasa itu makin menguasai...
Ya Tuhanku..
Kini aku tersedar...
Aku rindu...
Rindu pada arwah ibu yang pernah 
bertarung nyawa melahirkanku...
Rindu untuk berbaring sambil dipangku...
Dalam kesibukkan aku...
aku lupa pada arwah yang pernah ku panggil "ma"....
Angin november di tanah tumpah darahku
menambahkan kepiluan....
Sungguh dingin  ia membelai  jiwa
Saat mendengar sahabat2 berceloteh dengan ibu mereka di telefon cukup untuk membuatkan hatiku tersentap...
Cemburu mungkin...
Anakmu ini mudahnya terleka....
Berdosa sungguh rasanya diri....
Ma...Moga roh Ma sentiasa di Cucuri rahmat ALLAH.....
"YA Allah...lapangkanlah kubur ibuku....
Terangilah kuburnya dengan cahayamu...
Luaskanlah liang lahad ibuku...
Jauhkan ibuku dari azab kuburMu ya ALLAH...
Damaikanlah IbuKu di ALAM BARZAKH...
Jadikan kuburnya salah satu taman dari taman2 syurga...
Pertemukan dan satukan kami di akhirat nanti"
Adik rindu.....(~_~)
Al-Fatihah

Tak Sabar Menjawab Panggilan....

Miles away, oceans apart
never in my sight always in my heart
the love is always there it will never die
only growing stronger a tears rose down my eye

I am thinking all the time
when the day will come
standing there before you
accept this Hajj of mine

standing in ihram, making my tawaf
drinking blessings from your well
the challenges that I have suffered
and might were rekindles my imaan

O Allah! I am waiting for the call
praying for the day when 
I can be near the Kabah wall
O Allah! I am waiting for the call
praying for the day when 
I can be near the Kabah wall

I feel alive and I feel strong
I can feel Islam running through my Veins
to see my muslim brothers,
their purpose all the same

greeting one another, 
exalting one True Name
I truly hope one day that everyone’s a Muslim.
that they remember you in everything they say

standing in ihram making my tawaf,
making my tawaf
drinking blessings from your well
the challenges that I have suffered
and might were rekindles my imaan

O Allah! I am waiting for the call
praying for the day 
when I can be near the Kabah wall
O Allah! I am waiting for the call
praying for the day 
when I can be near the Kabah wall

Terlalu ingin ke sana....


 p/s : song by irfan makki


Alahai Nyamuk

Nyamuk…..
walaupun saiznya sangatlah kecil….
boleh buat manusia yang hebat marah besar…

Satu sengatan sahaja, sudah cukup membuatkan 
pemilik badan berjoget dan menggaru….

Tak kisahlah perdana menteri ke….
bos besar ke….pensyarah ke….kalau kena gigit nyamuk…
mesti terasa sakitnya…..Indahnya aturan ALLAH….
Dari segi fizikal si kecil nyamuk itu…..
aeolah2 tiada hebat…kecil badan….
sekali ditampar sudah pun mati….

Namun hikmahnya….
nyamuk yang kecil itu boleh membuat manusia gelisah….
Matinya seekor nyamuk sangat mulia….
mati ketika menjalankan amanah sebagai makhluk ciptaan ALLAH…
Fitrahnya memang diciptakan begitu…
supaya manusia sedar….Mereka bukan sesiapa….
Hebat manusia bukan kerana pangkat…
Gigitan nyamuk membuatkan manusia berpeluang merasa sakit..
sakit yang sedikit..
jauh bezanya sakit yang mungkin dirasa saat jengking di alam barzakh menggigit…
Walau pun dibenci manusia….
sang nyamuk tetap setia melaksanakan tanggungjawab dari PENCIPTA….
Oleh itu…..bersyukurlah….

Marah kew...

Rasulullah hanya marah pabila kebenaran disenda…
Tapi marah Rasulullah berhikmah…..
Dari hadith Bukhori dan Muslim…
“Berkat Rasulullah bukanlah orang yang kuat itu orang yang pandai berdebat, tapi mereka adalah orang yang mamp menahan dirinya daripada marah….
Nak tau kenapa marah tu boleh wujud….
Sebab hilangnya REDHA kita terhadap takdir ALLAH….
Subhanallah….CW pun senang sangat marah….
Sifat marah ni…
Sebenarnya mnunjukkan buruknya akhlak seseorang…
Dan kekadang..orang yang suka marah merasakan
Dia memiliki kelebihan dan hebat berbanding dari orang yang dimarahi….
Ok….
Petua penting…jangan pandang orang lain sebelah mata…
Walaupun pada hakikatnya kita ada kelebihan harta dan pangkat dari orang lain
Sebab Kalau pandang sebelah mata kat orang
kita mengundang supaya ALLAH tidak pandang kat kita…
Nauzubillah….Takutnya
Ish….Lepas nie CW pun xley suka2 nak marah kat orang…
Orang yang hensem pun tak macho kalau marah…
Rasanya tak de sesiapa suka tengok muka orang yang marah…
Kata orang Terengganu..serabut perut kalau tengok….

Nie….Cw selitkan sedikit petua ketika marah…Untuk ingatan diri CW sendiri dan juga rakan2 pembaca…
Ambilah wuduk…Marah itu ibarat api..wuduk ibarat bomba yang memadamkan api…
Ubahlah posisi kedudukan anda…kalau berdiri, duduk cepat2….
Ok setakat tu dulu…..

p/s :Petikan  Motivasi Rona Pagi IKIM dan Buku Bebas dari belenggu (Dr Azahar hj Sarip)

Friday, 28 October 2011

Jauh Benor Bezanya....

Jemaah Haji

Kebiasaannya...sesiapa sahaja yang menunaikan haji...pasti akan melakukan perubahan setelah pulang dari menjadi tetamu ALLAH...tentulah sajalah mereka mendapat title  "haji/hajah"
Kekerapan mereka ke masjid selalunya akan bertambah...Pendek kata ramai yang akan menjadi lebih baik dari sebelum menunaikan Ibadah Haji....

Tak Ada Moto

AJI-NO-MOTO.....ok.....
Ni bukan orang yang pergi haji tu tak ada motor...
Nie jenama serbuk perasa masakanlah...
Gunakanlah dengan kadar yang minimun
Untuk bagi extra taste dalam masakan
Tapi lagi elok kalau dielakkan...
Kalau manyak2 Boleh gugur rambut
Jadi AJI-NO-RAMBUT


Pak Aji Juara

Yang ni lagi lain....
Lepas dapat aji....
Habis kiri kanan atas bawah dilibas
Kalau sebelum aji, baik je....
Ikut je turn....Dah tu tamak lagi...
Lepas dah aji nak aji lagi....
Umrah tak nak....
Ahaksss....gitu la kalau main dam aji...


pssitt: setakat tu je la.....sekadar mencoret

SeNaNg Je Tapi SuSah

Kisah Satu

Pak Mat  memelihara seekor kera yang djadikan sumber pendapatan  keluarga…..
Kera itu diberi nama Ali….Ali dilatih memanjat pokok kelapa
Setelah mahir Ali dilatih untuk memetik kelapa
Pak Mat Membina sebuah pondok untuk Ali….
Setiap hari disajikan dengan buah-buahan
Ali juga diberi makan roti, gula2,susu dan bermacam lagi
Sehari sekali Ali dibawa ke tali air untuk dimandikan
Ali sangat suka berenag…
Namun pada suatu hari…..
Ketika sedang memanjat pokok kelapa pelanggan…
Ali dengan pantasnya turun dari pokok dan enggan untuk naik
Begitu juga dengan keesokkan hari dan minggu berikutnya…
Pak Mat menjadi sangat marah…
Pak Mat Mula membiarkan Ali tanpa makan dan minum..
Lama – kelamaan Ali jatuh sakit dan Mati…..

Kisah Dua

Pesan Rasulullah…
Tinggakanlah segala larangan ALLAH …
nescaya kamu bakal memiliki ibadah yang paling baik……

Terdapat Kisah Seorang Pemuda….
Pemuda Tersebut seorang yang soleh dah kuat beribadah….
Pada suatu hari pemuda tersebut berjumpa seorang Ulama’ 
Pemuda tersebut bertanya
 “Adakah caranya jika aku ingin melakukan segala  larangan ALLAH 
dan  meninggalkan segala suruhan tanpa ALLAH  murka kepadaku……
Ulama’ tersebut merenung pemuda terbabit dan mendiamkan diri……
Setelah  sekian lama ulama’ tersebut masih juga diam 
dan pemuda tersebut terus setia  menunggu jawapan. 
Akhirnya pemuda itu mengambil keputusan untuk
pulang kerana tiada jawapan….
Baru sahaja hendak mengangkat kaki….
Ulama’ tersebut berkata-kata : Ada wahai pemuda
Pemuda tersebut kebingungan….Pelik dengan jawapan Ulama’
Ulama menyambung bicara 
“Yang pertama, engkau jangan guna sedikit pun apa jua hasil rezeki, 
makanan, minuman yang ALLAH ciptakan untuk penduduk bumi…
Kedua…JIka kau mampu menghalang malaikat maut dari mencabut nyawamu,
kau boleh lakukan larangan ALLAH…
Dan kau boleh tinggalkan apa yang diperintah ALLAH,
jika kau yakin kau dapat mencampakkan malaikat penjaga neraka ke dalam neraka……
Pemuda tersebut hanya tunduk ketakutan……

p/s : Renungkan kedua2 cerita dan fikirkanlah mesej yang ingin CW sampaikan