Tuesday, 23 August 2011

jangan hakim buku oleh penutup

Salam Persaudaraan Buat Semua Pembaca Setia Blog saya....
Sebelum tu
senyum dulu sikit......Tak Mau serius-serius.....Time senyum pastikan nampak gigi ye....




Hehe.....
Ucap Syukur Alhamdulillah....
Masih Di beri Kesempatan Oleh Allah Untuk Terus Bernafas....
Mata pun masih lagi menjalankan tugasnya melihat apa yang terlukis di bumi Allah....

Ish....panjang benor intro saya...
Kelihatan agak skema tajuk entri di atas....Kelakar pun ada....
Tu la hasil terjemahan di google traslate.....
Mengikut terjemahan saya plak....
Jangan menilai buku berdasarkan kulitnya.....
Kata asalnya ialah "Don't judge a book by its cover"
Ni yang sebab fail time antar asignment....Maklumlah nak cepat..
Google translate je la....
Last2 lecturer plak kena terjemah satu2 ke bahasa melayu 
barulah mereka faham apalah yang di taip oleh student2 nie...hihi

Ok....Berbalik kepada tajuk....
Buruk-buruk sebiji buku masih berguna....Sebab ilmu yang tertulis kat dalam tu....

 

pernah dengar frasa ni tak??
"penampilan anda mencerminkan siapa diri anda"
"penampilan anda akan mempengaruhi "impression" orang terhadap anda".......

Stop......Ada betul Ada Salah....
Bergantung pada keadaan....
Sebab itulah kita tak boleh teres menilai seseorang berdasarkan penampilan mereka...
Penampilan yang saya maksudkan bukanlah pakaian semata-mata...
Termasuk juga....tingkah laku...cara bercakap....makan....
cara mereka bergaul...
dan banyak lagi laa....
Itu hanya luaran....Yang tersirat dalam diri mereka tak siapa tahu...

Sebagai contoh...Si X seorang yang sukakan muzik...
Menyanyi dia boleh...Bermain alatan muzik pun boleh...
Nampak sangat bergaya...sesuai dengan kemodenan zaman
Sosial tu xdelah sangat....OK2 je...
Sekali bila tengok dia punyer blog....
Subhanallah...mcam seorang DA'IE.....
Penuh dengan nasihat....Pedoman buat teman-temanya...
Si Y plak...seorang yang "assalamualaikum"....
Masjid tak pernah tinggal....Kopiah melekat je kat kepala....
Tapi bila jumpe blog.....di penuhi dengan madah cinta...
Bukan madah cinta buat PENCIPTA.....Tapi buat kaum hawa....

Ok...begitulah ulasan tajuk diatas....
hehehe....
Yang penting kat sini.....senang cerita....Kenal dulu...Baru Nilai..
Satu agi.....nie bagi memudahkan kehidupan....
Bersangka baiklah selalu ye....Fikir positif.....

Setakat itu dulu....Sekian...
Salam Kasih dari Cik Writer...

Monday, 22 August 2011

Suatu Ketika Dahulu...Tersebut KIsah

Dulu...
Sesudah Graduate Dari Sekolah Menengah.........


sebelum melangkah masuk ke Universiti.....

Saya pernah Menjejak Kaki.....
Menyentuh Lantai Bilik Kuliah...
Memegang WhiteBoard Bilik Tutor...
Menyembang di Bilik Discussion...
Memasukkan virus kat print counter
Bergaduh dengan Pak Cik Guard Library...
Tengah Malam Angkut Air dari Dewan at Kilau Punyer Tandas...
Ceroboh Masuk Tandas Lelaki Pukul 3 Pagi..(nak Mandi,xde air)...
Ulang Alik dari Kibukal....
Tiap2 minggu gi jalan-jalan kat KP,,,
Shopping Kat Mini Market (student Centre)
Pernah Jogging Kat Laluan Sihat (hakikatnya tengok orang jogging)
Solat Di Masjid.....Lupa Lah Namanya.....

Hehehe....
Dekat Kolej Matrikulasi Pahang....Gambang.....







Dan Yang Paling Bermakna....Saya Dapat Mengenali Ramai Sahabat Yang Baik Hati....
Gambar Di bawah...
Antara yang masih ada di arkib lap top....




Sesudah Pementasan....Kelas Etika...


Di bulan puasa...Nok g beli lauk....Kak Ida yang Dirindui..


Ni...baru balik jogging kat Laluan Sihat


Nie...masa hari biologi..haha...Macam cerita time wat projek nie..

Terlalu banyak kenangan Tercipta Kat Sana...
Walaupun Hanya Setahun....
Uhuks.....Rindu Sahabat KMPH...

Rindu Sangat-Sangat

Rindu itu adalah....
Anugerah dari ALLAH.....
Insan yang berhati nurani...
Punyai rasa rindu...

Pernah dengar lagu kat atas??? Tu nasyid la....
Nak cite nie....Pasal rindu merindu...
Sebelum tu nak tanya...Bila korang akan rindu seseorang.....
Tentulah bila lama dah tak jumpa....
Ada sesetengah orang tu baru je lima minit berpisah...
Dah basah bantal sebab nangis....Rindu la katakan.........


Ada sesetengah orang tu siap sasau lagi sebab rindu....Mulalah
Mandi Tak Basah 
Tidur Tak Lena 
Makan Tak Kenyang
Study tak masuk...
Exam tak jawab...(ekekeke..melawak la plak)

Ubat Rindu Paling Mujarab....
Bacalah Ummu Kitab ....AL Fatihah

 
http://kerangs.net
Katakan orang yang dirindu tu...Adalah orang yang berlainan jantina dari anda...(bukan muhrim)
Cepat-cepat istighfar.....Kemudian ....Zikir...Tasbih....Tahmid....Tahlil...Selawat
Ni Untuk Mencegah Zina Hati Tau....

Lain kali saya cerita ye..
Akhir kata....
Kalau rindu maknanya disebaliknya ada rasa sayang.....
Renung-Renungkan...

Wednesday, 17 August 2011

Antara Dua Cinta

Aish......Susah betul saya nak khusyuk solat...Nak-nak waktu terawih...Belum lagi masuk bunyi mercun yang berdentam dentum.....
Kata seorang ustaz...Tanda orang yang terlalu cintakan dunia adalah orang yang tidak mampu khusyuk dalam solat...
Kata seorang lagi ustaz...Salah satu sebab mengapa seseorang tu susah dan tak boleh khusyuk dalam solat adalah mereka terlalu cintak dunia dan mereka tidak mempunyai keyakinan terhadap akhirat....
Ya Allah....Jauhilah saya dan seluruh ahli keluarga saya serta semua sahabat-sahabat saya daripada kecintaan yang melampau pada nikmat DuNia...Amin...

Ok...setakat tu je...Moga ramadan kali ini adalah ramadan yang lebih baik daripada ramadan yang lalu..Jom hayati bait-bait nasyid kumpulan raihan.....Antara dua cinta



Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap baru kan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman
Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana
Di padang pasir
Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang
Tuhan.. leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidak ku mampu
Mengumpul dua cinta
Hanya cintaMu ku harap tumbuh
Dibajai bangkai dunia yang kubunuh

Kisah Ramadan

http://donialsiraj.wordpress.com/2011/02/09/mengantisipasi-keberguguran-di-jalan-dakwah/daun-gugur/


Pada 2 ramadan yang lalu…sesudah bersahur umi mendapat panggilan telefon daripada sepupuku meminta untuk meminjam beg untuk di bawa ke hospital…Suami sepupu saya sakit…Setelah di diagnos dia disahkan menghidap barah paru-paru…Kata sepupu saya suaminya sakit dan ingin ke hospital…Sebelum ini suaminya dah 3 minggu di rawat di hospital sebelum doktor meminta suaminya di bawa pulang ke rumah sementara menanti waktu untuk ke rawatan radioterapi dan kimoterapi….Pada pukul 7.15 pagi…setelah siap mengemas rumah…saya ke laman luar untuk menyapu daun-daun yang gugur …..seketika terlintas…. “daun yang masih hijau pun dan luruh….yang kering banyak sangat…..kata hati….diri ini pun mungkin begitu….bila-bila masa ajal akan datang menjemput”….tetiba panggilan umi mengembalikan saya ke dunia nyata….katanya… “akak, lepas bakar daun-daun tu pergi bersiap…umi nak pergi sekolah kejap…nanti tunggu tepi jalan kita nak pergi umah kak zu”(sepupu saya)…..Tanpa berlengah saya pun terus bersiap dan menunggu umi di tepi jalan….Dalam perjalanan saya sempat berkongsi cerita dengan umi tentang arwah abang sahabat saya yang turut mengidap penyakit sama..Doktor meminta keluarganya membawa balik arwah abangnya…kata doktor untuk berehat sebelum rawatan kimo..tetapi cukup 4 hari ALLAH telah menjemput abangnya pulang….Sesudah sampai kerumah sepupu saya..Kelihatan dia sedang bersiap-siap..Katanya nak follow ambulan ke hospital….Di dalam ambulan adik iparnya telah serta menemani. Sedang kami bersembang untuk bergerak ke hospital (tak sampai 5 minit ambulans bergerak)..Kami menerima panggilan dari adik iparnya namun panggilan tiba-tiba terputus. Kami menghubungi kembali adik iparnya….Saat itu sepupu saya melafazkan “inalillahiwai’naillahirajiun”…..Saat itu juga saya terduduk….Umi memanggil saya supaya menaiki kereta untuk mengiringi jenazah yang di bawa ambulan pulang ke rumah…Alhamdulillah, lepas hajat dia hendak ke klinik kata sepupu saya…. Rupa-rupanya arwah suaminya meminta di bawa ke hospital malam sebelum dia meninggal…Saat ambulan sampai saya terpaku lagi…Saya amat rapat dengan keluarga sepupu terbabit….Anaknya yang berusia 9 tahun memandang tanpa kerdipan ketika jenazah ayahnya diangkat masuk ke dalam rumah…Ketika ibunya(isteri arwah) membuka balutan dan terlihatlah wajah arwah ayahnya tiba-tiba anak kecil itu seperti kehilangan arah dan terus menangis….Sebak hanya ALLAH yang tahu melihat si kecil itu longlai…Manakala anaknya yang berusia 6 tahu pula berkata itu bukan ayah..ayah pergi hospital…itu mayat orang lain dan terus menghilangkan diri dengan basikalnya…Sampai ke petang di menghilangkan diri….Lagi menyedihkan tika terpandang anaknya yang berusia hampir dua tahun….dia asyik berkata….ayah tidur….. Dalam kekalutan itu umi menyuruh saya pergi menjemput dua lagi anak sepupu yang tinggal di asrama…Yang sulong  belajar di Pondok Darul Iman, sekayu…..dan yang kedua di SMKA Mahmudiah…Saat terpandang anak-anaknya hati jadi tak tertahan…perlahan-lahan dikesat air mata….Kerana saya tidak memaklumkan kepada mereka atas sebab apa mereka di ajak pulang kerana tidak mahu mereka terkejut di sekolah….Setiba di rumah..sambil menemani anak yang kedua(kakak) turun…Langkah kakak tiba-tiba menjadi perlahan….Dan dia memberhentikan langkah dan terus memeluk saya..Apabila disuruh masuk ke dalam dia terus menangis..Hanya ALLAH yang tahu….Hiba melihat keadaan di rumah sepupu saya….Menjelang petang kelihatan anak-anaknya sudah tenang…tiada lagi tangisan…Kelihatan mereka asyik berdoa(subhanallah)…..Menitis lagi air mata melihat tabahnya hati mereka…Semogo roh arwah suami sepupu saya ditempatkan bersama orang-orang beriman…..
Al-Fatihah…..

Thursday, 11 August 2011

BergantungLah Pada Tuhan Yang Memacarkan Cahaya Bahagian 1

Desir bayu pagi begitu lembut mengelus pipi....
Sejenak terbuai dek dinginnya kabus fajar....

http://keluargakusayang.blogspot.com/2009/04/kenangan-indah-di-gelora-beach-resort.html

Kelopak Mata sedikit demi sedikit menjauhi kening...
Hari yang indah menjadi benar-benar indah tika kepala menyentul tilam...
Ketika sedang mengulit lena...Hati tiba-tiba terjaga....
"detik ini ramadan, kenapa harus kubiarkan...ayuh bangun siapkan bekalan buat ROHANI.."
nasfu mencelah " cuma sekejap ku ingin tidur supaya badan dapat berehat".....

Wednesday, 10 August 2011

JOm Cuba Blend Air Kacang Soya

http://gadisdanwanita.com/wp-content/uploads/2011/03/soya.gif

Resepi untuk buat air kacang soya...
  • 200 g kacang soya
  • Air
  • Gula
  • Daun pandan
Cara membuatnya
  • Rendam Kacang soya semalaman
  • Gosok kacang soya menggunakan tangan bagi meleraikan kulit
  • Buang kulit
  • Mesin kacang soya menggunakan pengisar dan untuk segelas kacang masukkan 2 gelas air
  • Tapis menggunakan kain kasa p/s: tuala bersih pun boleh tak pun penapis teh kain
  • Bila dah habis di tos, masukkan dalam periuk
  • Panaskan hingga mendidih....
Jangan risau dengan bau yang terhasil kerana bila dah mendidik bau soya akan naik.....
Selamat mencuba....

Kisah Air Soya....

Suatu hari....ketika sibuk mengemas dapur.....saya terjumpa...biji-biji seumpana manik...tapi besar sangat...puas difikir, sebab saya yang beli hari tu...ta daa...nampak label....kacang soya.....Dengan penuh keyakinan saya terus merendam kesemua kacang soya terbabit....Menggunakan tangan kacang soya tadi digosok2 untuk membuang kulitnya......Kemudian, saya jadikan ia kepada sesuatu yang yang menggoda iman dan nafsu (sebab ngah puasa)...saya jadikan ia air soya....


Tetiba teringat....ais tak de....dah habis stok....saya nie pemalu nak pergi kedai...Ramai sangat yang menegur....kecik, besar, tua, muda....(saya kan pemalu..(^_^)....Time tu...ayah tersayang keluar mengagihkan buah tangan dari MB terengganu untuk penduduk di bawah jagaannya....


ada kurma dan air zam zam...

Dalam hati berdetik...masuk peti ais je la...lagipun baru lepas hujan..sejuk suam ok dah kot...

Tetiba teringat lagi...tak boleh..kesian kat adik2 saya yang tengak tidur aksi kuak kupu-kupu dan meringkuk..Dahaga sebab panas....tidur dari pukul 2 sampai 5.30....Aish.....xbleh jadi nie..



memang kesian..si aiman tu sampai tak sempat tanggal kopiah lepas solat zohor.....Dengan penuh rasa belas kasihan kat adik2...saya pun telefon ayah..minta belikan ais...OK....selesai...

Kemudian kedengaran ayah memberi salam...Maaak Oiiiiiii mengamuk ke apa.....


6 bungkus dibelinya...Dia cakap sila minum puas2...haha...maka...air soya tadi kami nikmati dengan penuh kesyukuran..

Jom CUba GoReng Kuih Bunga Durian

Bunga Durian???haha...bukan2....kuih nie...

Kepada sesiapa yang ingin membuat kuih goyang....Bolehlah rujuk resepi ni...
  1. 5 cawan tepung beras
  2. 2 cawan santan pekat
  3. 1 1/2 cawan gula
  4. 2 biji telur
  5. sedikit kapur
Campur je semua bahan2 nie....Rehatkan sekejap......

Kemudian....panaskan minyak..celupkan acuan siap ke dalam kuali....
 
  
Bila dah cukup panas....Celupkan acuan ke dalam larutan bancuhan tadi...


Lepas tue...cepat masukkan balik dalam kuali berminyak panas tadi........   


Bila dah kekuningan...bolehla angkat...pakai lidi ye......lepas tu nikmatilah....


p/s : pasti pakai cawan yang sama time menyukat....resepi nie adalah sukatan untuk kuih yang kurang manis....boleh tambah gula jika inginkan ianya lagi manis...