Monday, 26 December 2011

Lihat dan Fikir

Sekarang Negeri Terengganu masih lagi berada di musim tengkujuh....Bermula dari bulan september yang lepas, hujan telah pun mula membasahi bumi terengganu.....Sekarang...walaupun hujan dah tak lebat...tapi cuaca sentiasa redup.... Yang agak menakutkan...tiupan angin yang kuat.... Kelihatan pokok2 seakan tidak lagi mampu bertahan.... Tayar kereta pun menghasilkan bunyi yang agak berbeza kerana pertembungan dengan angin...Baju kain, kalau disangkut kat kawasan lapang, 2 jam dah boleh kering( kalau hujan tak turun)...Dan sekarang, pantai bukanlah kawasan yang sesuai untuk bersantai...

Sebulan yang lalu....pantai yang terdekat dengan kampus CW telahpun terhakis....Memang mengejutkan..Baru sahaja dua hari sebelum tu CW duduk2 dibangku yang dibina di tepi pantai...Bila pergi lagi, tengok ramai sangat orang....Subhanallah...bangku2 tue telah roboh,,,pokok2 menyembah bumi...jalan pun turut terhakis....Dan satu lagi pantai yang berdekatan dengan stable kuda...Batu2 dijadikan tembok, mengelak hakisan pantai oleh ombak...dan sama....kausa ALLAH tiada tandingan.....Ombak kelihatan sangat gagah menghempas pantai...batu2 yag dulunya tinggi hampir dua meter...kini yang kelihatan cuma puncaknya...ombak merentas hampir 10 meter ke pantai...

Kini...mengikut maklumat online....pantai dungun turut terhakis....Hakisan yang berlaku lebih kurang sahaja dengan yang berlaku disini..dari gambar2 yang tersebar..ramai orang datang melihat....dan ramai juga yang melahirkan rasa takjubnya dengan apa yang berlaku...Tak kurang juga yang menyatakan rasa takut.....

Dari fonemena ini sebenarnya sudah cukup untuk kita menilai dan menyedari diri kita yang sebenarnya....Tiada kuasa yang terhebat melainkan DIA....Dan kehebatan yang kita miliki sebenarnya milik DIA....begitu juga kelebihan yang ada pada diri kita....











andai pantai mampu berkata....

Wahai manusia "lihatlah aku...hari demi hari ombak datang memukul....kuat dan semakin kuat....sedang engkau masih bergelak ketawa....bukankah dulu engkau yang selalu datang...bermadu kasih di sini....aku kau jadikan tempat untuk syaitan bersuka ria meraikan kemenangan saat engkau berjaya dia takluki....Aku kau jadikan tempat untuk melepaskan rindu....Dan aku kasihan......ramai insan yang turut terpalit dengan maksiat yang engkau lakukan..sedang mereka datang bersama keluarga...untuk berehat menikmati indahnya ciptaan PENCIPTAku....Kerana apa....kerana mereka hanya melihat kemungkaran yang engkau lakukan..tanpa mereka menegur untuk memperbetulkan salahmu....Dulu aku bahagia dengan ombak....aku bahagia melihat anak kecil berlari riang di atasku....tapi kini.....kau saksikan...betapa ALLAH sayangkan kamu...terlalu sayang....jadi insaflah....lihatlah aku.....dapatkan kau rasa sakitnya...bila ombak menghempas aku....sedarlah...ALLAH masih membuka ruang untukmu...supaya engkau sedar akan hakikat kehidupan ini....ALLAH masih tidak menghukum kamu.....sedangkan aku??...Engkau masih punyai masa....suatu hari, aku harap engkau datang menjengukku bersama kalimah "SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH, ALLAHUAKBAR, Ya RAHMAN.....dan segala kalimah tauhid....

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh.” (Al-Ahzab: 72)




Oleh itu jangan sekadar memandang....tapi fikirlah hikmahNya....





Monday, 19 December 2011

Nasihat yang Sedikit

Salam semua....

Subhanallah....
Pagi tadi CW duk bace news secara online...
Tak habis2 kisah orang buang bayi....
Sampai malas nak baca pun ada...
Hairan....mana hilang rasa kasih sayang...
Dengan pakwe makwe sayangnya melangit...
Tapi dengan anak sendiri..???
Kadang-kadang terfikir...
Mereka nie waras ke tak....
Ke lagi waras mereka yang tinggal mereka di Hospital Bahagia...
Korang sanggup bakar jari sendiri...
Mesti Tak....
Tapi ada je yang sanggup panggang bayi....
Korang sanggup potong jari sendiri...
Mesti tak....
Tapi ada je yang potong dan kerat2 anak sendiri..
Korang sanggup duk dalam or tepi longkang..
Mesti tak...
Tapi ada yang sanggup campak anak ke dalam longkang...
Korang sanggup toreh perut korang..
Mesti tak...
Tapi ada je yang buraikan perut anak sendiri...
Korang sanggup duk tepi tong sampah...
Mesti tak...
Tapi ada je yang buang anak kat dalam tong sampah....

Menitis air mata...anak yang suci tiada dosa....dibunuh seolah mereka yang bersalah....

Wahai teman2 muslimahku....
Jagalah diri kalian...
Sila ingat dan sematkan dijiwa...
Dunia ini hanya persinggahan.....
Banyak yang terlarang disini...
Walaupun yang terlarang itu sememangnya indah...
Namun....percaya dan Yakinlah....
Selepas dunia adanya akhirat...
Itulah destinasi hakiki....
Jangan pernah lupa....
kasih dan rahmat ALLAH terlalu luas....
Walau bahtera mu pernah karam...
Binalah yang baharu
walau hanya perahu kecil
Kemudilah ia dengan iman dan takwa...
Bersabarlah ketika mendayung
Walau badai mengusir ke pantai....
Teruskan mendayung....
Kerana kamu  akan merasa Indah hidup dengan IMAN...
Hanya setelah kamu rasakan sukarnya mujahadah...


:- Ya ALLAH, berikan kami cintaMU....

Saturday, 17 December 2011

Kebenarannya


Tika direnung dan diteliti.....
sesungguhnya.....
benar dan memang benar teramat benar...
Sekarang kita berada diakhir zaman....
Dalam al-Quran terlalu banyak gambaran tentang keadaan di akhir zaman...
Dan ia benar....
Kita memang diakhir zaman...
Bayi dibuang disana-sini....
Sana bunuh sini tembak...
Bukit digondol lembah ditembah....
Artis dipuji Hiburan diutama...
Fesyen....xyah dok ckaplah....
Cuma satu harapan dari hati yang kecil...
Moga saya dan para pembaca...
Adalah penduduk akhir zaman yang beruntung....
Moga saya dan pembaca berada di landasan yang betul....
Moga Cinta ALLAH ada untuk kita
Moga kita bukanlah "manusia yang sedang dalam kerugian"

Wednesday, 14 December 2011

Bila Mereka Ada...

Beberapa hari lepas...
CW berkesempatan untuk berkumpul ngen adik beradik CW...
Walaupun sekejap.....Walaupun seketika....
CW rasa sangat gembira.....
Walaupun kesihatan agak tak stabil ketika itu....
CW rasa bahagia....
Tak sabar untuk berkumpul lagi.....
Saya rasa sempurna bila bersama mereka....
Gelak tawa dan senyuman mereka penawar sakit yang paling mujarab

Saturday, 10 December 2011

Alahai GIGI

Apa khabar semua......
Salam Hari minggu wat semua...
Manfaatkan masa yang terluang dengan sebaiknya....
Jangan membazir masa tau....
nanti menyesal tak berlagu...
Sebenarnya banyak yang CW nak kongsi...
Tapi....
Hukhukhuk....
CW cakit gigi.....
Dr kata xley cabut biasa....
Kena wat minor surgery....
It take at least one week to heal....
Ouch..conpius....kerja2 pun ngah banyak berbukit nie...
Haish....Entah....

Monday, 5 December 2011

untitled

Teman2....
Memang dalam hidup kebahagiaan bukan selalu untuk kita...
Kadangkala berbagai ujian dan dugaan datang...
Walau hatimu sudah tak mampu lagi berbicara
Tapi....teruskan..
Melangkah dengan penuh pengharapan kepada ALLAH.....
Bahagia hakiki bukan di Sini....tapi aKhirat nanti.....

Teman....
Walau dihati perit tak terkata....
Jiwa meruntum sedih....
Teruskan sedekahkan senyumanmu...
Tebarkan indah senyum mu kepada semua...

Teman...
Walau hatimu digores
Walau hatimu seolah telah hancur menjadi abu...
Belajarlah menjadi insan pemaaf...
Luka dihatimu tak seberapa dibandingkan Indahnya memberi maaf...

Teman...
Biarlah sukar membongkar kebenaran....
Jangan kau dustakan kenyataan....
Jujurlah pada setiap bait perkataan....
Pahit cuma sekejap.....
Manisnya pasti menyusul tiba....

Teman...
Berpeganglah pada tali ALLAH 
islam dan iman...
Walau pun berkali kau seakan di cantas...
Pastikan tali itu tak terputus...
Jagalah sepenuh hati...


Teman......
Yakinlah akan adanya ALLAH....
Bahawa DIAlah pemilik segalanya....
Bergantunglah hanya pada DIA...
Percaya.....Akan Janji ALLAH....
Seperti mana kau percaya akan adanya angin....
Yang mana  kehadirannya dapat dirasai...
Walau tak pernah kelihatan kelibat angin...
Namun kau tahu ia ada....




Sunday, 4 December 2011

Musim Durian

Satu keluarga di kampung Durian runtuh......
dan ketika itu.....keluarga itu sedang solat berjemaah...
Draaat.....bum....bunyi durian gugur....

A : Eh, B ada durian luruh...masok doh.....
C : Ish bakpe mung cakap.....
      sembahyang dok leh cakap...
D : Wakpe mung tegur C....
       mung pun jadi cakap jugak...
E : B, duk tunggu durian luruh ngen A tadi....
     Tu A jadi excited bile durian luruh.....

Iman dan Si B masih lagi berusaha untuk khusyuk..

F : Habis doh semua cakap, siapa yg b'cakap kena
      sembahyang semula...Tak sah dah solat tu....
Iman : Demo pun cakap jugak F.... 
            Ngen demo2 batal sembahyang....

F menggaru kepala...
dalam hati khusyuk sungguh B solat....
Dan tetiba....

B :Iman, saya macam mana....Iman pun bercakap,   saya boleh niat keluar dari iman ke???

kehkehkeh.....


Aku Dan Pantai

Saya memang suka sangat pergi pantai....
Kalau boleh tiap-tiap hari nak pergi pantai...
Dulu masa duk kat matrik....
Rasa rindu sangat2 nak pergi pantai....
Dulu C.W belajar kat Kolej Matrikulasi Pahang....
Habis je matrik, sampai je kat umah.....
Terus ajak ayah gi pantai...
Dan sekarang..kampus C.W dekat sangat2 ngen pantai.....
Dalam seminggu paling kurang sehari mesti pergi....
5 minit pun jadilah...
Kenapa???
Ada orang cakap bagi dia pantai tu sama je..
Ada ombak dan laut....
Bagi C.W.....setiap kali ke pantai....C.W rasa gembira....
Kenapa???
Pantai ibarat refreshment....
pantai mampu membuatkan C.W lupa akan segala kesedihan....
Pantai mampu menyuntikkan semangat ke dalam diri.....

Kenapa???

Ada tiga perkara....yang C.W selalu tenung kalau g pantai...

1. Ombak yang memukul pasir......berebut2....semua menghala ke pasir....Dah menyentuh pasir, balik semula ke laut....lepas tu datang lagi...dan begitulah seterusnya....Pantai pula, setia je....hinggakan rela je terhakis dek ombak dan menjadi sebahagian daripada laut.....Kenapa??? Fitrah Ombak dan Pantai memang diCiptakan begitu.....Dan Ombak dan Pantai......tak pernah ingkar...
Pengajaran : Ombak tak pernah berputus asa.....Tetap bergulung mencecah pantai....Ombak sentiasa berusaha...Pantai pula sangat setia.....Rela di pukul ombak....

2. Tengah lautan......Tengah laut nampak beralun lembut.....sebut laut memang dalam kan....Tapi kat dalam laut, kalau mengikut discovery channel banyak hidupan yang cantik2.....tapi tak semua orang boleh sampai dan lihat sendiri....Kalau nak lihat tak leh main terjun je....kan kita pula jadi artifak di tengah lautan...Selalu juga terbayang C.W duk berenang ngen ikan2 dalam laut tu....walau hakikatnya C.W tak tahu berenang.....
Pengajaran : Sesuatu yang cantik tue...senang dibayangi....tapi tak mudah untuk dimiliki....Nak lihat pun susah...macam coral2 kat dalam laut....Cantik je kalau tengok dalam TV....orang yang pergi merakam video tu, pakai baju khas...kena jalani latihan dulu....bawa lagi tong gas kat belakang....Kemera plak kena water proof....Simboliknya.....bukan senang nak dapatkan sesuatu yang betul2 cantik.....Dan kena ingat.....barang yang betol2 cantik tak de kat tepi2 jalan atau "open" kat depan semua orang....sesuatu yang betul2 cantik mesti tersimpan kat tempat khas.....dan untuk dapatkan yang betul-betul cantik kena banyak berusaha....

3. Hujung horizon ia bersatu......
Apa tu?? langit dan laut.....langit kat atas, laut kat bawah.....nung sayup di hujung horizon kerlipan mata, langit dan laut kelihatan bersatu......


Lagi......C.W sukakan udara pantai...segar...angin dia yang lembut.....fuh....seronok....Bunyi ombak....bagai satu irama...
Subhanallah...Indah sangat2 ciptaan ALLAH..
Bila kat pantai memang akan sedar diri...Kita hanya insan yang tiada daya.....Kita hanya mampu melukis je  tapi tak kan mampu mencipta sesuatu seperti pantai...pesanan C.W......jauhi pantai ketika musim ribut atau tengkujuh....bahaya..Satu agi...tak yah duk dating kat pantai.... 
Nanti C.W upload gambar2 pantai yang selalu C.W pergi....Tunggu ye.....


pssitt: tengok pantai dapat pahala free...kalau tengok sambil zikir, tasbih, tahlil, selawat....lagi berganda pahalanya....

Carta Hati

Kalau CW....CW ada carta hati tersendiri tau....
Kadang-kadang terlupa juga...
Selalu je terlupa kat sepatutnya yang jadi Juara...

1. ALLAH dan RASULULLAH
2. AYAH DAN IBU DAN SAUDARA KANDUNG....
3. KAUM KELUARGA DAN KAWAN-KAWAN
4. Diri sendiri.....
5. Masih dalam pemerhatian......

Kalau tempat pertama, semua yang mengaku beragama islam wajib letakkan ianya begitu...Tapi masalahnya selalu lupa....C.W pun macam tue jugak...dah sibuk sangat....mulalah terabai.....
Kalau tempat kedua tu, memang automatik masuk top 5 carta hati....sapa tak sayang mak ayah...
Bagi mereka yang masih memiliki ibu dan ayah, hargailah mereka.....C.W dah rasa macam mana pahitnya rasa kehilangan ibu tercinta....opss...bukan hilang....Ibu C.W telah dipanggil pulang oleh PEMILIK kita semua. Tapi ALLAH dah bagi ibu baru kat C.W dan dipanggil dengan gelaran UMI....
satu lagi adik beradik...mesti la sayang...membesar sama2....tidur sama2....mandi sama2...belajar sama2....main sama2....kena rotan je tak sama2..siapa yang nakal, dialah yang kena....
Tempat ketiga...Kaum keluarga..mesti kena sayang.....Kawan2.....pun sama2....Selain ahli keluarga, mestilah kita rapat ngen kawan kan....Mesti adalah jugak seorang yang akan dekat dihati...kadang2 kita lebih selesa untuk bercerita apa jua masalah kat kawan2 berbanding ahli keluarga kita sendiri...
Tempat keempat.......diri sendiri...banyak benda yang anda perlu korbankan kalau sayang diri sendiri ye....C.W malas nak huraikan hal nie....Tapi fikirlah yer....Sebab sekarang, ramai macam tak sayang diri sendiri dan lebih sayangkan kesoronokkan dunia semata...
Yang kelima...masih kosong....Bukanlah kosong sebenarnya....Memang menipu kalau cakap kosong....fitrah manusia dicipta berperasaan...Semua orang pernah je rasa terusik hati....tapi tu lah....perasaan memang senang berubah....Susah juga kalau ada yang mencuit hati....lagi susah kalau hati tu dicuri tanpa disedari oleh pencurinya...C.W rasa C.W punya pun macam dah kena curi pun ada...kahkah...C.W mengharapkan yang Terbaik dari ALLAH dan ALLAH tahu yang terbaik untuk setiap hambanya

Pesanan buat pembaca....walau macam mana pun perasaan korang yang nombor satu dan dua tu, memang tak boleh di ubah...barulah Kita akan merasa nikmatnya hidup ini...
Yang paling penting ikhlas.....memang benar, ikhlas itu amat sukar dicapai...kerana syaitan sentiasa menghasut supaya manusia menjadi riak....tapi sama2lah berusaha.....berpada2 dalam menyayangi makhluk ciptaan Illahi.....


CINTAKAN BUNGA, BUNGA KAN LAYU....
CINTAKAN MANUSIA...MANUSIA KAN MATI...
HANYA CINTA ALLAH YANG HAKIKI DAN ABADI