Sunday, 4 December 2011

Aku Dan Pantai

Saya memang suka sangat pergi pantai....
Kalau boleh tiap-tiap hari nak pergi pantai...
Dulu masa duk kat matrik....
Rasa rindu sangat2 nak pergi pantai....
Dulu C.W belajar kat Kolej Matrikulasi Pahang....
Habis je matrik, sampai je kat umah.....
Terus ajak ayah gi pantai...
Dan sekarang..kampus C.W dekat sangat2 ngen pantai.....
Dalam seminggu paling kurang sehari mesti pergi....
5 minit pun jadilah...
Kenapa???
Ada orang cakap bagi dia pantai tu sama je..
Ada ombak dan laut....
Bagi C.W.....setiap kali ke pantai....C.W rasa gembira....
Kenapa???
Pantai ibarat refreshment....
pantai mampu membuatkan C.W lupa akan segala kesedihan....
Pantai mampu menyuntikkan semangat ke dalam diri.....

Kenapa???

Ada tiga perkara....yang C.W selalu tenung kalau g pantai...

1. Ombak yang memukul pasir......berebut2....semua menghala ke pasir....Dah menyentuh pasir, balik semula ke laut....lepas tu datang lagi...dan begitulah seterusnya....Pantai pula, setia je....hinggakan rela je terhakis dek ombak dan menjadi sebahagian daripada laut.....Kenapa??? Fitrah Ombak dan Pantai memang diCiptakan begitu.....Dan Ombak dan Pantai......tak pernah ingkar...
Pengajaran : Ombak tak pernah berputus asa.....Tetap bergulung mencecah pantai....Ombak sentiasa berusaha...Pantai pula sangat setia.....Rela di pukul ombak....

2. Tengah lautan......Tengah laut nampak beralun lembut.....sebut laut memang dalam kan....Tapi kat dalam laut, kalau mengikut discovery channel banyak hidupan yang cantik2.....tapi tak semua orang boleh sampai dan lihat sendiri....Kalau nak lihat tak leh main terjun je....kan kita pula jadi artifak di tengah lautan...Selalu juga terbayang C.W duk berenang ngen ikan2 dalam laut tu....walau hakikatnya C.W tak tahu berenang.....
Pengajaran : Sesuatu yang cantik tue...senang dibayangi....tapi tak mudah untuk dimiliki....Nak lihat pun susah...macam coral2 kat dalam laut....Cantik je kalau tengok dalam TV....orang yang pergi merakam video tu, pakai baju khas...kena jalani latihan dulu....bawa lagi tong gas kat belakang....Kemera plak kena water proof....Simboliknya.....bukan senang nak dapatkan sesuatu yang betul2 cantik.....Dan kena ingat.....barang yang betol2 cantik tak de kat tepi2 jalan atau "open" kat depan semua orang....sesuatu yang betul2 cantik mesti tersimpan kat tempat khas.....dan untuk dapatkan yang betul-betul cantik kena banyak berusaha....

3. Hujung horizon ia bersatu......
Apa tu?? langit dan laut.....langit kat atas, laut kat bawah.....nung sayup di hujung horizon kerlipan mata, langit dan laut kelihatan bersatu......


Lagi......C.W sukakan udara pantai...segar...angin dia yang lembut.....fuh....seronok....Bunyi ombak....bagai satu irama...
Subhanallah...Indah sangat2 ciptaan ALLAH..
Bila kat pantai memang akan sedar diri...Kita hanya insan yang tiada daya.....Kita hanya mampu melukis je  tapi tak kan mampu mencipta sesuatu seperti pantai...pesanan C.W......jauhi pantai ketika musim ribut atau tengkujuh....bahaya..Satu agi...tak yah duk dating kat pantai.... 
Nanti C.W upload gambar2 pantai yang selalu C.W pergi....Tunggu ye.....


pssitt: tengok pantai dapat pahala free...kalau tengok sambil zikir, tasbih, tahlil, selawat....lagi berganda pahalanya....

No comments:

Post a Comment