Facebook Badge

Tuesday 1 November 2011

Rasa Itu...

Dalam kesibukkan mengejar masa....
Demi melaksanakan tanggungjawab sbg penuntut ilmu
Terasa ada kosong dihati....
Sering ada sepi yang menyapa...
Ada sakit yang menghimpit...
Ada parut yang kembali terluka....
Pedih rasanya.....
Tiap kali ditengking....
Tiap kali disenda...
Tiap kali dimarahi...
Ada rasa yang aneh....
Mudahnya aku diperlekehkan 
Hanya kerana statusku pelajar...
Dan sebagai pelajar aku masih belajar...
Aku hormati pada mereka yang miliki ilmu....
Aku hormati pada mereka yang menghormati....
Tapi kasihan...
Pabila orang yang berilmu sentiasa mendabik dada....
Seolah2 dia yang terhebat....
Seolah2 aku tidak punyai air muka...
Agama sering dijadikan sindiran
Bangsaku seoalah tak bermaruah....
Kata-kata ibarat sabun dibilas air
YA ALLAH....pahit sungguh rasa....
Jauhkan aku dari sifat takabbur...
Moga setelah berjaya...aku tidak kufur...
Namun..aku hairan...
Apa rasa yang asing dalam diri...
Termenung banyak saat...
Sepenuh hati ku usir....
Namun rasa itu tetap menyapa...
Kejap...terpandang satu potret usang
Disebalik helaian buku "anak berbaju merah"....
Rasa itu makin menguasai...
Ya Tuhanku..
Kini aku tersedar...
Aku rindu...
Rindu pada arwah ibu yang pernah 
bertarung nyawa melahirkanku...
Rindu untuk berbaring sambil dipangku...
Dalam kesibukkan aku...
aku lupa pada arwah yang pernah ku panggil "ma"....
Angin november di tanah tumpah darahku
menambahkan kepiluan....
Sungguh dingin  ia membelai  jiwa
Saat mendengar sahabat2 berceloteh dengan ibu mereka di telefon cukup untuk membuatkan hatiku tersentap...
Cemburu mungkin...
Anakmu ini mudahnya terleka....
Berdosa sungguh rasanya diri....
Ma...Moga roh Ma sentiasa di Cucuri rahmat ALLAH.....
"YA Allah...lapangkanlah kubur ibuku....
Terangilah kuburnya dengan cahayamu...
Luaskanlah liang lahad ibuku...
Jauhkan ibuku dari azab kuburMu ya ALLAH...
Damaikanlah IbuKu di ALAM BARZAKH...
Jadikan kuburnya salah satu taman dari taman2 syurga...
Pertemukan dan satukan kami di akhirat nanti"
Adik rindu.....(~_~)
Al-Fatihah

No comments:

Post a Comment